LEVENDE
GEDACHTEN
x
OSHO
x
KRISHNAMURTI
x
MAHARISHI
x
MEHER BABA
x
SAI BABA
x
VIVEKANANDA
x
BHAGAVAD GITA
x
MYSTIEK
x
NIETZSCHE
SPINOZA
FILOSOFIE OVERIGE
x
I TJING  
x
THOMAS EVANGELIE
x
OVERIGE
x
CITATEN
x
TREFWOORDEN & LINKS
x
SITEMAP
x
HOMEPAGE

 

      OSHO: GEEN WATER GEEN MAAN 

  VERLICHTING IS JE BEWUST WORDEN WIE JE BENT  

Verlichting gebeurt altijd plotseling.  

Er bestaat geen geleidelijke vooruitgang ernaar toe, omdat alle geleidelijkheid tot het denken behoort en Verlichting maakt geen deel uit van je denken.

Alle stappen behoren tot het denken en Verlichting gaat boven het denken uit.

Daarom kun niet naar Verlichting toe groeien, je springt er eenvoudig in.

Je kunt niet stap voor stap gaan; er zijn geen treden.

Verlichting is als een afgrond, of je springt, of je springt niet.

Je kunt Verlichting niet in delen, in fragmenten verkrijgen.

Het is één geheel - of je zit er in, of niet, maar het is geen geleidelijk proces.

Onthoud, dat dit een van de meest fundamentele zaken is: het volstrekt zich niet in brokstukken, maar volledig, totaal.

Het gebeurt als één geheel en dat is de reden waarom het denken nimmer in staat zal zijn het te begrijpen.

Het denken kan alles begrijpen wat verdeeld kan worden.

Het denken kan alles begrijpen wat in fasen bereikt kan worden, omdat het denken analyse, verdeeldheid, versplintering betekent.

Het denken kan delen begrijpen, maar het geheel zal altijd ongrijpbaar blijven.

Als je dus naar het denken luistert zul je er nooit komen.

Verlichting is je bewust worden wie je bent.

Het heeft niets te maken met de wereld buiten je.

Het heeft niets te maken met wat anderen hebben gezegd.

Wat anderen hebben gezegd doet niet ter zake.

Jij bent er.

Waarom pak je en raadpleeg je de Bijbel, de Koran, en de Gita?

Sluit je ogen en jij bent in je oneindige glorie.

Sluit je ogen en de deuren zijn open.

Omdat jij er bent hoef je het niemand te vragen.

Als je vraagt zul je het mislopen.

Het vragen op zich laat zien, dat je denkt ergens anders te zijn.

Het vragen op zich laat zien, dat je om een landkaart vraagt.

En voor de innerlijke wereld bestaat er geen kaart; het is niet nodig omdat je niet naar een onbekende bestemming gaat.

Werkelijk, je beweegt je helemaal niet voort.

Jij bent er.

Jij bent het einddoel.

Jij bent niet de zoeker, jij bent de Verlichting.

Dus wat is Verlichting?

Als je buiten jezelf zoekt, ben je in een toestand van niet-verlichting.

Als je in jezelf zoekt, ben je in de toestand van de Verlichting.

Het enige verschil is dus de scherpstelling.

Als je scherp stelt naar buiten, ben je niet-verplicht; als je scherp stelt naar binnen ben je Verlicht.

Er is dus sprake van een omkering.

De christelijke betekenis van het woord 'bekering' is prachtig.

Maar ze hebben het op een vreselijke manier gebruikt.

Bekering betekent niet van een hindoe een christen, of van een christen een hindoe maken.

Bekering betekent een omkering.

Bekering betekent omkeren naar de bron, naar binnen keren; dan ben je bekeerd.

En je bewustzijn kan naar twee richtingen vloeien: naar buiten of naar binnen.

Dit zijn de twee mogelijke stroomrichtingen van je bewustzijn.

Het kan gedurende vele vele levens naar buiten vloeien zonder het einddoel te bereiken, omdat het einddoel bij de bron ligt.

Het einddoel is niet ergens waar je zult aankomen.

Het einddoel ligt ergens waar je vandaan komt.

De bron is het einddoel.

Dit moet je erg goed begrijpen.

Als je terug kunt gaan naar je uitgangspunt bereik je je einddoel.

Verlichting betekent naar de bron gaan en de bron is in je; daar vloeit, bonst en klopt het leven zonder ophouden in je.

Het denken is altijd oud.

Het is nooit nieuw.

Het kan van nature niet zijn, omdat het denken geheugen betekent.

Hoe kan het geheugen nieuw zijn?

Het denken betekent het bekende.

Hoe kan het bekende nieuw zijn?

Het denken betekent het verleden.

Hoe kan het verleden nieuw zijn?

Kijk naar je denken; alles wat het meesleept is oud, dood.

Als je iets te weten komt is het op dat moment al verleden tijd geworden.

Als je iets in jezelf herkent, is het al verdwenen.

Het is niet hier-en-nu.

Het is overgegaan in de wereld van de dood.

Het denken als zodanig is daarom van nature oud.

Vandaar dat er uit het denken nooit iets oorspronkelijks wordt geboren.

Het denken kan niet oorspronkelijk zijn.

Het denken kan alleen in herhaling vervallen.

Vandaar dat het denken blijft herhalen.

Het mag dan zijn dat het zich op duizend-en-een manieren herhaalt, misschien wel door nieuwe woorden, maar het ding blijft hetzelfde.

Het denken kan niet weten, kan het prille, jonge, nieuwe niet ontmoeten.

Steeds wanneer je het prille, jonge, nieuwe ontmoet, dient het denken opzij gezet te worden, want dan is je blik niet vervuld van het verleden, niet vertroebeld door het stof van het verleden: dan kan je spiegel weerkaatsen wat hier-en-nu is.

Al het nieuwe wordt geboren uit het bewustzijn, niet uit het denken. Het bewustzijn is de diepste bron in jezelf.

Het denken is het stof dat je in de loop van je vele reizen hebt verzameld en je hebt nooit een bad genomen.

Je kleeft er aan vast.

Het is door en door smerig.

En alle meditatietechnieken zijn niets anders dan methoden om dit denken een bad te geven, een innerlijk bad, zodat het stof wordt afgespoeld en het verscholen bewustzijn aan de oppervlakte kan komen en de werkelijkheid tegemoet kan treden.

De werkelijkheid is er, jij bent er, maar er is geen ontmoeting, omdat het denken tussen jou en de werkelijkheid staat.

Je ziet alles door je denken.

Je hoort alles door je denken en op die manier ben je bijna doof en blind.

Jezus blijft zijn volgelingen voorhouden: 'als je oren hebt om te horen, luister dan naar mij! Als je ogen hebt om te zien, kijk dan!' Net als jullie hadden ze allemaal ogen.

Net als jullie hadden ze allemaal oren.

Maar Jezus weet, en ik weet, dat je doof en blind bent.

Steeds wanneer je met je denken luistert, hoor je niets, want het denken verklaart, het denken kleurt, het denken verandert en maakt zichzelf in de war.

En alles wat tot je komt is al oud.

Het denken heeft het voor elkaar gekregen.

Het denken heeft er zijn eigen betekenis, zijn eigen interpretatie aan gegeven.

Het denken heeft er een verklaring voor gegeven.

Tenzij je een goed luisteraar wordt, zal het je dan ook blijven ontgaan.

Goed luisteren betekent, het vermogen zonder het denken te luisteren. Goed zien betekent het vermogen zonder het denken te kijken, het vermogen te zien zonder te interpreteren, zonder te oordelen, zonder te veroordelen, zonder een waarde te bepalen en zonder ja of nee te zeggen.

Als ik tegen je spreek, zie ik je denken al ja of nee knikken.

Ook als het knikken onzichtbaar is kan ik het zien.

Je bent het je misschien niet bewust, maar soms zeg je 'ja' - het denken heeft geïnterpreteerd en soms zeg je 'nee' - het denken heeft geïnterpreteerd.

Het denken is tussenbeide gekomen, heeft een waarde bepaald.

Het is je ontgaan.

Als je alleen maar luistert en oordeelt word je je plotseling bewust dat dit denken de hele ellende is geweest.

Een ding moet je goed onthouden: het denken is oud en kan nooit nieuw zijn.

Denk dus nooit dat je oorspronkelijk denkt.

Geen enkel denken kan oorspronkelijk zijn.

Alle denkwerelden zijn oud en herhalen zich.

Daarom houdt het denken er van om te herhalen en is het altijd tegen het nieuwe.

Omdat het denken de samenleving heeft gevormd is de samenleving altijd tegen iets nieuws.

Het denken heeft de staat, de samenleving, de moraal geschapen; zij zijn allemaal tegen het nieuwe.

Alles wat het denken heeft gemaakt zal altijd tegen het nieuwe zijn.

Niets is ouderwetser dan het denken.

Verlichting is altijd te vergelijken met toeval, omdat het niet te voorspellen is en je het niet kunt besturen.

Je kunt het niet regelen, je kunt er niet voor zorgen dat het gebeurt.

Als je het kunt laten gebeuren dan kan het nooit buiten je denken omgaan.

Als je het kunt veroorzaken dan is het hoogstens een truc van je denken.

Veel mensen proberen het te besturen, ze proberen van alles om Verlichting te veroorzaken, maar het is niet oorzakelijk.

Als jij het veroorzaakt dan kan het niet groter zijn dan jezelf.

Als jij het veroorzaakt, is het absoluut waardeloos.

Het gebeurt en je kunt het niet veroorzaken.

Het gebeurt niet in samenhang met het denken, het is een onsamenhangende afgrond.

Plotseling ben jij er niet meer en is het er.

Hoe kun je het besturen?

Als jij het bestuurd ben jij aanwezig.

  

 
Excerpts from selected works by Osho.
Published here with permission of the copyright owner:
© Osho International Foundation, www.osho.com