LEVENDE
GEDACHTEN
x
OSHO
x
KRISHNAMURTI
x
MAHARISHI
x
MEHER BABA
x
SAI BABA
x
VIVEKANANDA
x
BHAGAVAD GITA
x
MYSTIEK
x
NIETZSCHE
SPINOZA
FILOSOFIE OVERIGE
x
I TJING  
x
THOMAS EVANGELIE
x
OVERIGE
x
CITATEN
x
TREFWOORDEN & LINKS
x
SITEMAP
x
HOMEPAGE

 

      MAHARISHI: DE WEG TOT HET ZELF 

  DE TWIJFEL VAN HET BEGIN  

L: Ge zegt, dat men de werkelijkheid van het Zelf kan beleven, wanneer met het ondervraagt.

Wat hebben deze vragen te beduiden?

M: Je bent manas en je meent, dat je manas bent.

Maar dat manas bestaat geheel en al uit opwellingen - uit gevoelens, gedachten en voorstellingen.

Achter al deze enkelvoudige opwellingen - uit gevoelens, gedachten en voorstellingen.

Achter al deze enkelvoudige opwellingen is evenwel een omvattend 'Ik' en dat is je Zelf.

Dit 'Ik' kan de eerste opwelling worden genoemd.

Houd je aan deze 'Ik' opwelling en ondervraag die, om te weten te komen, wat die te zeggen heeft.

Wanneer dit vragen je geheel in beslag neemt, komen er geen andere opwellingen in je op.

L: Wanneer ik dat doe en me aan mezelve vastklamp, namelijk aan mijn 'Ik' opwelling, dan is er een gedurig komen en gaan van andere opwellingen; vraag ik evenwel mezelf: 'Wie ben ik?', Dan krijg ik geen antwoord.

Deze toestand betekent toch de 'juiste oefening of het 'vertoeven in het Zelf', niet waar?

M: Deze vergissing wordt door velen begaan.

Wanneer je ernstig het Zelf ondervraagt, verdwijnt de 'ik' opwelling als opwelling, je wordt door iets anders uit de diepte geraakt: Dat is niet meer het ik, dat begon te vragen.

L: Wat is dan het andere?

M: Dat is je ware Zelf, de betekenis van de inwezenlijke waarde, die met 'IK' word bedoeld.

Dat is niet het ik, - het is het Hoogste Wezen Zelf.