LEVENDE
GEDACHTEN
x
OSHO
x
KRISHNAMURTI
x
MAHARISHI
x
MEHER BABA
x
SAI BABA
x
VIVEKANANDA
x
BHAGAVAD GITA
x
MYSTIEK
x
NIETZSCHE
SPINOZA
FILOSOFIE OVERIGE
x
I TJING  
x
THOMAS EVANGELIE
x
OVERIGE
x
CITATEN
x
TREFWOORDEN & LINKS
x
SITEMAP
x
HOMEPAGE

 

      KRISHNAMURTI: LEVEN ZONDER GEWELD 

  WAAROM HOUD JE ER EEN GELOOF OP NA ?  

Vraag: Is het geloof in de eenheid van alle dingen niet even menselijk als het geloof in de verdeeldheid ervan?

Krishnamurti: Waarom geloof je iets?

Waarom wil je geloven in de eenheid van alle mensen?

Wij zijn niet een, dat is een feit; waarom wil je in iets geloven dat niet feitelijk is.

Zo is er het hele vraagstuk van geloof; stel je eens voor, jij hebt jouw geloof en een ander heeft zijn geloof; en we vechten en doden elkaar omwille van dit geloof.

Waarom houd je er eigenlijk een geloof op na?

Geloof je omdat je bang bent?

Nee? Geloof je dat de zon opkomt? - je kunt dat zien, je hoeft het niet te geloven.

Geloof is een vorm van verdeeldheid en daarom geweld.

Vrij zijn van geweld betekent vrij zijn van alles wat de ene mens de ander heeft opgelegd; geloof, dogma's, rituelen, mijn land, jouw land, jouw God en mijn God, mijn mening, jouw mening, mijn ideaal.

Al deze dingen zaaien verdeeldheid tussen de mensen en kweken daarom geweld.

En hoewel de georganiseerde religies de eenheid der mensen hebben gepredikt, beschouwt elke religie zichzelf ver verheven boven de anderen.

Vraag: Uit wat u zegt over eenheid maak ik op dat degenen die deze eenheid verkondigen in feite de verdeeldheid in stand houden.

Krishnamurti: Volkomen juist, meneer.

Vraag: Is de zin van het leven niets anders dan in je levensonderhoud kunnen voorzien?

Krishnamurti: U zegt: 'is dit het doel van het leven? Maar waarom wil je een doel om voor te leven? - leef.

Het leven is een doel op zich, waarom wil jij een doel.

Kijk: Iedereen heeft zijn eigen doel, de religieuze mens zijn doel, de huisvader zijn doel, enz.

Allemaal verschillend.

Leven met een doel leidt tot geweld.

Het is zo duidelijk en simpel.